Magyarországon egy ingatlant jellemzően 6-8 ingatlanos is hirdet egyidejűleg. Ennek az az oka, hogy a tulajdonosok szeretnek általános szerződést kötni, nem szívesen köteleződnek el kizárólagosan egy tanácsadó mellett. Ezért nagyon hamar több tucat hirdetés jelenik meg az interneten egyazon ingatlanra, kezdetben – a tulajdonos ingatlanhoz fűződő érzelmeitől vezérelve – túlbecsült áron.
Azonban a tulajdonos előbb-utóbb szembesül azzal, hogy az – érzelmi alapon – meghirdetett áron nem megy el az ingatlan, így a következő tanácsadóval már egy alacsonyabb hirdetési árban egyezik meg, aki el is kezdi hirdetni a csökkentett árral. Ugyanakkor a tulajdonosok jellemzően nem értesítik a korábbi tanácsadókat az árcsökkenésről, ezért ha ők nem követik aktívan a portfóliójukat, ettől a pillanattól fogva az interneten egyszerre léteznek a korábbi 6-7 tanácsadó drága és az új tanácsadó alacsonyabb árú hirdetései ugyanarra az ingatlanra vonatkozóan.
Az ilyen, több áron hirdetett ingatlanok esetében az átlagos árkülönbség a legdrágább és a legolcsóbb hirdetés között 4 millió forint, de nagy értékű ingatlanoknál nem ritka a 10-15 millió forintos árkülönbség sem.
A hazai ingatlanpiac kaotikusságát két szám, a káoszindex és a túlárazás összege írja le a legjobban:
Káoszindex: A több ingatlanossal is hirdetett ingatlanok hirdetéseinek hány százalékára igaz, hogy különböző árakon hirdetik az adott ingatlant. Ez ma Magyarországon 20%, azaz a több ingatlanossal hirdetett ingatlanok esetében minden ötödik hirdetésre igaz, hogy találnánk átlagosan 4 millió forinttal jobb ajánlatot ugyanarra az ingatlanra.
Túlárazás összesen: Mennyit takarítanának meg a vevők összesen, ha a meghirdetett ingatlanokat a legjobb áron vennék meg ahhoz képest, mintha a legdrágább hirdetésbeli árat fizetnék. Ez ma Magyarországon 75 milliárd forint. Ennyit takarítanának meg a vevők, ha a kiválasztott ingatlan minden hirdetését egy helyen látnák.
Az arminimum.hu oldal – és az onnan ingyenesen telepíthető böngésző bővítmény – ezt a káoszt igyekszik felszámolni azzal, hogy megmutatja, hogy az általunk kinézett ingatlant ki hirdeti a legjobb áron.